podnikatel.cz | 17.2.2016 | 


Stále více lidí nakupuje na internetu, ale volných obchodních ploch v ulicích nepřibývá. Čím to? Internetový obchod zájem o ně překvapivě zvyšuje.

Češi loni utratili na internetu přes 80 miliard korun. Ve srovnání s rokem 2014 šlo o 20% nárůst. A že je česká e-commerce stále významnější, potvrzuje také podíl na celkových obratech dosažených v maloobchodu. Ten v roce 2015 dosáhl 8,1 % z celkových obratů maloobchodu. Nákupní zvyky se mění, a obchodníci už proto nemají potřebu pronajímat si tak velké prostory jako kdysi. Velkou část zboží lze vyzvednout ve skladech nebo si počkat na jeho dovezení přímo do domu. Jak se tato skutečnost odráží na provozu kamenných prodejen? Přibývá volných prostor, které se nedají pronajmout, nebo ne?

Faktem je, že například rozloha prodejen elektroniky se za posledních 15 let zmenšila o polovinu. Právě v této oblasti se totiž silně prosadila e-commerce. A podobné je to třeba s parfumeriemi nebo prodejnami chovatelských potřeb. V atraktivních lokalitách, osvědčených nákupních centrech dochází k postupnému snižování prodejní plochy a přeměně klasických obchodů do stylu showroomů, říká Petra Feřteková, specialistka společnosti RE/MAX COMMERCIAL. Důkazem jsou i velké obchodní řetězce typu Tesco a podobně. Majitelé kamenných prodejen si ale zoufat nemusí. Dopad internetových obchodů se na zájmu o tradiční obchodní plochy ještě zcela neprojevil. Konzervativní lidé jsou stále zvyklí chodit nakupovat do kamenných obchodů, a proto se dramatický pokles o tyto plochy neočekává. Nicméně do budoucna se to nedá zcela vyloučit, komentuje Pavel Zámečník, ředitel pobočkové sítě M&M reality.


Prodejny nejsou prázdné ani po přesunu zákazníků na internet

Zájem o klasické obchodní prostory neklesá ani z toho důvodu, že nově dochází k prolínání prodejních kanálů. Tradiční maloobchody otvírají e-shopy a on-line obchodníci se zase svým zákazníkům přibližují díky výdejnám a showroomům. Řada on-line obchodníků chce disponovat kamennou prodejnou z důvodu rozšíření prodejních kanálů a nabídky alternativy k on-line nákupu. V internetovém nakupování je u nás totiž velmi oblíbený model, kdy zákazník kombinuje e-shop s kamennou prodejnou. Objedná si on-line, ale před zaplacením si zboží dojde prohlédnout a vyzkoušet na prodejnu nebo do výdejního místa. Velká většina internetových prodejců se snaží mít i prostory se vzorky a výdejní místa na zajímavých místech. Není to zdaleka jen o webové stránce a logistice. Například Parfums CZ a Alza mají výdejní místa i ve velmi drahých lokalitách. Rozumní obchodníci nespoléhají jen na vlastní internetový prodej, ale vidí jej spíše jako další distribuční kanál. Navíc vidíme snahu o zřízení výdejních míst i u některých doručovacích společností, uvádí Vladimír Pulchart, makléř realitní kanceláře STING.

Mluvíme-li o zájmu o kamenný obchod, musíme zohlednit lokalitu a atraktivnost místa, ve kterém se nachází. Zastrčený sídlištní obchod mimo hlavní proud lidí může být obtížně pronajímatelný, zejména když si majitel tento fakt neuvědomí a požaduje cenu srovnatelnou s hlavní tepnou. Největší zájem je dnes o prodejny, které jsou snadno dostupné, dá se k nim dojet MHD nebo dobře zaparkovat. Je zde patrný tlak na kvalitu prostor. Prodejny, které splňují uvedená kritéria, se pronajmou vždy. U méně atraktivních prostor, které nesplňují požadavky na atraktivitu místa, dopravní dostupnost a možnost pohodlného parkování, bude docházet k jejich dalšímu opouštění, dodává Petra Feřteková. A z důvodu potřeby obsazení jinými nájemci bude u obchodních prostor nesplňujících tyto požadavky docházet ke snižování cen nájmů.

Kdo tedy uvažuje o pronájmu klasické prodejny a myslí si, že v době bující e-commerce ušetří na nájemném, ten se mýlí. Ceny nájmů kamenných prodejen na atraktivních místech jsou stabilní. Na hlavních nákupních třídách s omezeným prostorem je dokonce poptávka po volných kapacitách mnohem vyšší než nabídka a nájmy tam stále rostou. Nejdražší jsou samozřejmě na hlavních turistických třídách. Následují obchodní centra, u kterých ale výše nájmu velmi závisí na oblíbenosti daného centra, a poté další obchody. Cenová relace a pronajímatelnost daného prostoru je přímo závislá na lokalitě a počtu osob, kteří se v ní pohybují, vysvětluje Vladimír Pulchart. Místa s nízkou průchodností zůstávají prázdná, a aby se pronajala, musí je majitelé nabídnout obchodníkům, kterým nižší kvalita postačuje. Proto na sídlištích přibývají vietnamské večerky nebo prodejny s laciným zbožím.


Roste zájem po menších a dostupných skladech

Rozmach e-commerce nahrává i majitelům skladových prostor. A těží z toho i stavitelé. Skladové prostory jsou opravdu více poptávané než v dřívější době, a to jak na pronájem, tak pozemky na možnou výstavbu. Není tu dostatek volných kapacit a některé lokality nejsou pro výstavbu nových dostatečně připravené, říká Pavel Zámečník s tím, že pro menší e-shopy se skladovací prostory vždycky najdou, jen záleží na náročnosti podmínek pro skladování prodávaných produktů. V realitníkan­celáři STING pak v poslední době zaznamenávají zvýšenou poptávku hlavně po skladech o rozloze 1000 – 2000 m2.

Obecně je třeba rozlišovat kvalitu skladových prostor, kdy nejdůležitějším faktorem je opět lokalita a její dostupnost, standardy vybavení a rozsah poskytovaných služeb. Po moderních skladových prostorách v atraktivních lokalitách je stálá poptávka. Ze strany developmentu dochází ke spekulativní výstavbě a je zřejmé, že nově budované prostory se nájemci obsadí. Naproti tomu u skladových prostor, kde kvalita standardu vybavení je nízká, zastaralá, nedošlo ke přizpůsobení se současné poptávce a k remodelaci na moderní prostory, jsou často volné prostory i v atraktivních lokalitách s dobrou dopravní dostupností, popisuje situaci Petra Feřteková, specialistka společnosti RE/MAX COMMERCIAL. V nezajímavých lokalitách, kde se nacházejí starší sklady v původním stavu, zůstávají prázdné celé areály. Záleží tedy spíše na tom, jakou kvalitu skladových prostor konkrétní obchodník vyhledává a za co je ochoten zaplatit. Ceny nájmů skladových prostor rostou jen mírně, jedná se o jednotky procent.